Missie Stichting Nederlandse Filmpromotie

Missie: waar Picl voor staat

* samenwerking tussen alle marktpartijen
* toegankelijkheid van Nederlands (en Europees) kwaliteitsproduct / films langer en breder beschikbaar
* inspelend op veranderd en toegenomen mediagebruik / consumentgericht
* transparante datadeling
* circulair: alle partijen profiteren door eerlijke inkomstdeling

De ontwikkelingen die Picl de afgelopen jaren heeft doorgemaakt – van een eerste pilot onder de naam ‘Filmthuis’ tot een volwaardig arthouseplatform – lijken voor een buitenstaander misschien langzaam te gaan, in feite gaan de ontwikkelingen in Nederland sneller dan in welk Europees land ook. In 2005 was de conclusie van een EU Media-onderzoek al: “While it is crucial to entice incumbent players to develop forward looking strategies, it is equally crucial to provide some time for transition. For consumers, current evolutions of the release modalities may seem frustratingly slow. Yet stakeholders, especially incumbent players, warn that too abrupt changes risk undermining other pillars of the European film sector, in particular the financing of European film production.”
We hebben in Nederland de wind in de zeilen, maar ook hier zijn kleine stappen cruciaal voor het slagen van deze nog steeds innovatieve, maar niet disruptieve manier van distributie.

Picl opereert in een sector waar de veranderingen razendsnel gaan en nieuwe en commerciële (internationale) partijen de markt openbreken. De komende jaren staat veel te gebeuren en de verwachting is dat mega-platforms de kleine partijen uit de markt gaan drukken. Voor Picl de belangrijke taak om samen met de hele filmindustrie een duurzaam platform te blijven, klaar voor de toekomst. Een platform dat staat voor kwaliteitsfilms, waarbij zowel de rechthebbende (producent en distributeur), vertoner en de consument profiteert. De kracht van Picl is de relatie met de filmtheaters. Een filmtheater is lokaal meestal een ijzersterk merk dat arthouse-filmliefhebbers als geen ander bereikt. En juist dat is de plek waar Picl films aanbiedt: op DE plek waar al naar deze films gekeken wordt.

Ingebed in het arthousecircuit, met ondersteuning van (internationale) fondsen, groeide Picl de afgelopen jaren uit tot hét Nederlandse arthouseplatform met een substantieel bereik voor de kwalitatief hoogwaardige Nederlandse en Europese speelfilms en documentaires.