
Picl
Op Picl bekijk je de beste films van het filmhuis, direct bij jou thuis. Bij Picl vind je films met vijfsterrenrecensies, films van gerenommeerde regisseurs en films die in de prijzen vallen op festivals. En vooral: gloednieuwe films. Meteen vanaf de eerste dag dat ze in het filmtheater draaien, kun je deze ook online bekijken.
Wij willen je die films meteen laten beleven, en niet pas maanden na de bioscooppremière. Want soms lukt het gewoon niet om een film in de bioscoop te zien. Dat snappen we. Omdat je oppas niet kan. Omdat je graag midden in de nacht films kijkt. Omdat je thuis wel in je ondergoed kan kijken. Of omdat een film niet bij jou in de buurt draait.
Dan stream je op Picl. En steeds als je dat doet, deelt jouw favoriete filmtheater ook nog eens in de opbrengsten. Dankzij Picl mis je dus nooit meer een film. Zo kijk je goede films met een goed gevoel.

Everybody in the (Art)house II (2025)
Met Everybody in the (art)house) versterkt SNFP de samenwerking en toekomstbestendigheid van de Nederlandse arthousesector. Na een succesvolle eerste fase in 2024 zet SNFP in 2025 de volgende stap.
Centraal staan digitalisering, technische innovatie en implemenatie van een sectorbrede marketingstrategie. Picl fungeert als innovator en kennisdeler met een focus op datadeling, smaaksegmentatie en een hybride klantreis, waarbij online en offline filmbezoek naadloos op elkaar aansluiten. De technische infrastructuur wordt verder verbeterd. Het nieuwe financieringsmodel blijft solidair en zonder winstoogmerk: opbrengsten worden geïnvesteerd in groei, innovatie en hogere afdrachten aan filmtheaters. Zo blijft Picl hét onafhankelijke, toekomstgerichte platform voor arthousefilms.

Everybody in the (Art)house I (2024)
Met Everybody in the (art)house) versterkt SNFP de samenwerking en toekomstbestendigheid van de Nederlandse arthousesector. Na een succesvolle eerste fase in 2024 zet SNFP in 2025 de volgende stap.
Centraal staan digitalisering, technische innovatie en implemenatie van een sectorbrede marketingstrategie. Picl fungeert als innovator en kennisdeler met een focus op datadeling, smaaksegmentatie en een hybride klantreis, waarbij online en offline filmbezoek naadloos op elkaar aansluiten. De technische infrastructuur wordt verder verbeterd. Het nieuwe financieringsmodel blijft solidair en zonder winstoogmerk: opbrengsten worden geïnvesteerd in groei, innovatie en hogere afdrachten aan filmtheaters. Zo blijft Picl hét onafhankelijke, toekomstgerichte platform voor arthousefilms.

Reach’m (2022 – 2024)
Expanding the Reach of European Arthouse Films
REACH’M is a partnership between virtual cinema pioneers Picl and Medialoc, supported by the Creative Europe MEDIA program. For the past three years, we’ve been dedicated to one goal: making European arthouse films more accessible and reaching a wider audience.
Through innovative hybrid release models – combining online and offline viewing experiences – REACH’M ensures these exceptional films have greater impact, engage diverse audiences, and deepen viewer connection. Together, we’re bringing European arthouse cinema closer to everyone.
Discover more and be inspired.


Innovatielabs (2023)
Nieuw publiek, jonger publiek, breder publiek: in de culturele en creatieve sector draait het vaak om de vraag hoe dit publiek te bereiken. Maar wat is nou echt essentieel om van je publiek te weten, zodat je beter kunt programmeren, effectiever kunt marketen én meer waarde kunt leveren aan je publiek? Stichting Nederlandse Filmpromotie heeft onder de titel Everybody in the (art) house!, samen met de aangesloten filmtheaters, onderzoek gedaan naar het nieuwe hybride publiek. Binnen het project is gezocht naar antwoorden door een publieksanalyse aan de hand van het Culturele doelgroepenmodel in samenwerking met Rotterdam Festivals en uitgebreide (data) marketingtesten in samenwerking met theaters en distributeurs.
Picl – the online screening room for independent cinemas
Picl is the online screening room, exclusively for independent film theaters in the Netherlands. It enables cinemas to offer their local audiences the newest premiere films as Video on Demand for home viewing in their very own online screening room, embedded on their websites.
Picl makes the digital market accessible to cinemas for the very first time. It is a “non-disruptive” but innovative approach that connects the value of theatrical and digital distribution in a natural way by the use of digital technology and is open to ALL rightsholders. Because of its ‘cross-sector’ character, it’s the most efficient way for independent films to reach an audience. Day & Date releases are now also interesting for cinema owners. Because they offer the same films in their physical theater as well as on demand, they profit as well.
This goes hand in hand with our other objective to find a larger and more diverse audience for European arthousefilms and documentaries, as these films can now be offered both off- and online at THE most natural, strong and trusted platform existing for these films: the independent cinema.
Independent cinemas with their culturally divers programming are the flagship platform and natural homes of (Dutch) documantaries and arthouse films. They’re still the place where most of the arthouse films develop a life and gain cultural and economical value. However, more and more European arthouse films and documentaries are having a hard time finding an audience. An overabundance of titles available in the market increases the competition for the limited awareness of audiences.
And although we believe in the unsurpassed cinema experience of the big screen, there’s no doubt that the rise of the digital market and online availability of films has a significant impact on the entire value chain for films, including the cinemas. Cinemas can play a key role in unlocking independent films and documentaries for a loyal and well-targeted audience.
The competition of films in cinemas is big and once they leave the cinema, they have to compete with the overabundance of content on the large VOD platforms. IF they get a VOD release at all. Instead of creating yet another VOD platform trying to reach a new audience, we give the cinemas a tool to bring the best films straight to their core target groups. Filmthuis offers these films a real, high profile chance for an audience and by doing so, strengthen the position of the cinemas by offering them an innovative online tool, which is a natural extension to their existing value chain.
Picl is a project of Stichting Nederlandse Filmpromotie, initiated by Herrie Film & TV.