Beleidsplan Stichting Nederlandse Filmpromotie

“Geen hond gaat wil naar Nederlandse artfilms” kopte Het Parool op 17 september 2014. Terwijl de Nederlandse publieksfilm steeds betere resultaten haalt, heeft de Nederlandse artistieke film veel moeite om een publiek te bereiken. De lage bezoekcijfers lijken in ieder geval niet aan de kwaliteit van de Nederlandse artistieke film te liggen. Zo zegt Doreen Boonekamp, directeur van het Nederlands Fonds voor de Film, in een artikel in Het Parool op 17 september 2014: “Elk jaar zijn op buitenlandse festivals Nederlandse artfilms te zien.” Het probleem zit niet in de kwaliteit, maar in het gebrekkige publieksbereik”, meent zij. “Daarover ben ik absoluut niet tevreden.

Op deze manier doorgaan, kan niet. We moeten stappen zetten.” En dat vindt Herrie Film & TV ook. Herrie Film & TV is het bureau van Anke van Diejen en Noortje van de Sande en richt zich op publiciteit en strategische distributie van onafhankelijke films en documentaires. Vanuit dat werkveld is Herrie in 2016 het initiatief gestart om deze films een betere kans te geven: Filmthuis.

Vanaf maart 2017 wordt Filmthuis omgedoopt tot Picl.

Missie
Filmthuis wil het bereik van de Nederlandse artistieke film vergroten door deze langer en beter beschikbaar te maken voor het publiek. Met Filmthuis bieden filmtheaters en distributeurs het publiek de mogelijkheid om films gelijktijdig met de bioscooprelease ook online via de websites van het filmtheater te bekijken. Uit onderzoek blijkt dat veel filmliefhebbers wel interesse in (Nederlandse) artistieke film hebben, maar vooral vanwege tijdsgebrek het filmtheater slechts incidenteel bezoeken. Filmthuis geeft hen de mogelijkheid om films op elk moment, gewoon thuis via het internet, te bekijken. Obstakels als een drukke agenda en reistijd naar het filmtheater worden daarmee weggenomen.

Filmthuis zorgt ervoor dat:
– films een groter deel van hun potentiële publiek kunnen bereiken;
– filmtheaters een extra service kunnen bieden aan hun bezoekers;
– filmtheaters en distributeurs extra inkomsten kunnen genereren;
– filmtheaters een jongere doelgroep kunnen aanspreken;
– er voordeel behaald kan worden in de marketing en PR van artistieke films; én
– dat er altijd een legaal online alternatief is voor illegaal downloaden.

Stuurgroep
Om prangende vraagstukken op een constructieve manier aan jullie voor te leggen, hebben we een stuurgroep samengesteld. Deze groep functioneert raadplegend en komt vier maal per jaar samen en bestaat uit Ido Abram (EYE), Alex de Ronde (Ketelhuis), Mark Drenth (Concordia), Hein van Joolen (Gusto Entertainment/adviseur Filmthuis), Anne Vierhout (Cinema Delicatessen), Geke Roelink (Filmhuis den Haag) en Pepijn Kuijpers (Lux).

Lees hier het beleidsplan voor Picl 2017 – 2019